dijous, 11 de juliol del 2013

Ne zaboravite Srebrenicu - Don't forget Srebrenica


Normalment penjo els meus articles a l'Andorra Directe el primer divendres de cada mes. Aquesta vegada però, he volgut esperar uns dies per tal de coincidir amb el dia d'avui, 11 de juliol.
L'11 de juliol de 1995 més de 8000 homes bosnis musulmans van morir a mans de les tropes sèrbies dirigides pel General Ratko Mladic (detingut l'any 2010, i actualment en procés de judici). Fou la massacre d'Srebrenica, el genocidi més gran de l'Europa moderna després de la II Guerra Mundial. 
En tres ocasions he trepitjat els Balcans, l'última el juliol del 2010, quan entre altres coses, vaig assistir al funeral commemoratiu que se celebra cada any al cementiri de Potocari, aquell any en feia quinze de la fatal tragèdia. 775 eren els cossos que havien estat identificats al llarg de l'any, 775 cossos prendrien sepultura aquell dia i 775 serien les famílies que podrien per fi, respirar una mica més alleugerides dins del seu l'immens dolor. Aquell dia també, vaig decidir que no tornaria a Potocari un 11 de juliol, crec que és un dia que l'han de viure les famílies, les amistats, els éssers estimats dels difunts, i jo aquell dia, vaig tenir la sensació d'haver participat d'una mena d'aparador emocional, envoltada d'un ral·li fotogràfic a la caça de la millor instantània, sense escrúpols, amb poc respecte, com més morbosa fos la imatge, més sensacions remourà la seva visualització. No, no em va agradar. Sí que agraeixo haver-hi estat dos any abans, quan potser encegada i impressionada pel colpiment de la sensació i les emocions allà viscudes, vaig ser incapaç de fer una reflexió més profunda sobre el què percebien els meus sentits. Tornaré a Potocari, tornaré a Bòsnia, si més no, vull fer-ho, però qualsevol altre dia de l'any, l'11 de juliol us el deixo per vosaltres, perquè és el vostre dia, i perquè jo me n'encarregaré de recordar-lo i fer-lo recordar. 
Vull fer partícip i coneixedora a la gent sobre aquell fet concret, així que el meu petit i senzill record a totes les víctimes d'Srebrenica i en especial a les 408 famílies que avui enterren als seu difunts estimats, és a través d'aquestes lletres. 


NE ZABORAVITE SREBRENICU - DON'T FORGET SREBRENICA